Highway 1

30 juli 2015 - Big Sur, California, Verenigde Staten

Bewolkt ......jammer! Ik had gehoopt dat het zonnig zou zijn omdat  we dan de kustweg ook mooi zouden kunnen zien, maar helaas pindakaas, geen zon! Maar niet getreurd, we gaan gewoon en zien wel. Eerst even een croissantjes gehaald bij een bakker vlak bij ons hotel en dan gaan we richting highway 1!

Ons eerste doel is Piedras Blancas waar de zee olifanten kolonie woont! Onderweg zien we al prachtige baaitjes en mooie uitkijken over de Grote Oceaan! Bij Piedras aangekomen ruiken we de olifanten al, wat een stank! Maar wat een leuke beesten zijn dit. Ze liggen in het zand, gooien zichzelf lekker onder het zand, kruipen over elkaar heen naar het water, zwemmen een rondje en gaan weer heerlijk in het zand rollen. Wij willen een zee olifant als huisdier, alleen zonder stank!

Na deze leuke ontmoeting rijden we weer verder. Ik heb gelezen dat er walvisspottingtours worden georganiseerd en ik hoop natuurlijk dat we er zelf een zien. Op een gegeven moment denk ik een soort van fontein te zien in het water of misschien wil ik het graag? We stoppen toch langs de weg en zien een pad naar de kust lopen. Hier  lopen we heen en zien onderweg al dat er inderdaad walvissen zwemmen, best wel dichtbij! Er zwemmen een stuk of 6 walvissen, we zien ze water spuiten, we horen ze hun specifieke geluid maken en we staan echt sprakeloos te kijken, wat gaaf is dit, zo dichtbij deze machtige beesten te zien. Ik ben er helemaal blij van. We hebben foto's genomen en wat gefilmd, maar dat geeft maar een vage indruk van de werkelijkheid, maar dat geeft niet, wij hebben dit toch maar weer mooi meegemaakt!!!

We rijden weer door en stoppen onderweg regelmatig om de mooie uitzichten te bekijken. We zien pelikanen vliegen en ook hier de Californische Condor. Bij Julia Pfeiffer Burns State Park stoppen we weer en lopen we een stukje naar beneden om een waterval te bekijken die direct uit de rotsen op een prachtig strand uitkomt, een heel mooi plekje, waar je helaas niet naar toe kunt ( of misschien juist wel goed, daarom blijft het zo sprookjesachtig mooi).

Het is inmiddels al later op de dag en we rijden de route uit naar Salinas, waar ons hotel is. Ook hier is weer een lekker zwembad en hottub waar we eerst lekker in de zo'n gaan liggen en zwemmen. Daarna rijden we naar het stadje waar we een Japanner vinden waar we lekker sushi hebben gegeten. Ook dit is weer zo' n typisch Amerikaans stadje. Ze proberen de oude sfeer terug te halen door luifels van panden oud te maken, maar hier was nog wel een echte oude bioscoop, echt gaaf met zo'n hokje ervoor waar je de kaartjes koopt! Na het eten zijn de kinderen weer gaan zwemmen en hebben wij lekker geluierd op onze kamer. Morgen on the road to Yosemite!